Auriculo­therapie

Auriculotherapie is de westerse vorm van de reflex-ooracupunctuur. Bij auriculotherapie stimuleert men bepaalde punten op de oorschelp. Deze punten zijn via het centrale zenuwstelsel reflexmatig verbonden met bepaalde delen van het lichaam. Elk lichaamsdeel, elk orgaan elke functie in het lichaam heeft een overeenkomstige reflexzone in de oorschelp. De behandeling gebeurt door kleine verblijfsnaalden of kleine metalen kogeltjes te gebruiken die een paar dagen blijven zitten. Laserstralen kunnen in de plaats van naalden gebruikt worden als men naalden te pijnlijk vindt.

Kinderen worden in principe altijd met laserstralen of metalen kogeltjes behandeld. Bij kinderen wordt er geen gebruik gemaakt van naalden.

De auriculotherapie kan een bijzondere troef zijn waar de klassieke geneeskunde niet meer het gewenste effect heeft. De indicaties voor auriculotherapie zijn talrijk:

• Slaapstoornissen
  • Algemene vermoeidheid
  • Hormonale storingen
  • Faalangst
  • Examenstress
  • Allergische klachten
  • Constipatie
  • Astma
  • Chronische ontstekingen
  • Migraine, spanningshoofdpijn
  • Depressie
  • Fysieke trauma’s en pijn
  • Gewrichtspijn van artrose en artritis
  • Rugpijn
  • Verslavingen
  • Slechte schoolresultaten bij de kinderen
  • Bij kwaadaardige aandoeningen kan dit ondersteunend werken tijdens chemotherapie alsook nadien.

Auriculotherapie is tevens heel geschikt als je je best lekker in je vel voelt maar toch je gezondheid preventief wilt verbeteren of je weerstand een duwtje in de rug wilt geven.

Contra-indicaties:

• In geval van zwangerschap kunnen bepaalde oorpunten niet behandeld worden. Daarom zeker vermelden van zwangerschap of vermoeden van zwangerschap.
  • Bij ontstekingen van de oorschelp kan auriculotherapie niet toegepast worden.

Doelgroep: kinderen, jongeren en volwassenen.

Hiervoor kan je terecht bij: