Massage­therapie

Massagetherapie is een lichaamsgerichte therapie die verder gaat dan een gewone massage. Het is een vorm helen waar weinig woorden nodig zijn. De therapie is erop gericht om je te laten ervaren wat je denkt en voelt, met je lijf als ingang. Je wordt begeleid bij het bewustwordingsproces om signalen van je lichaam te herkennen en aan de slag te gaan met wat het je wil zeggen. Je lichaam is immers de wegwijzer naar iets wat uit balans is geraakt. Lichaam en geest zijn één maar deze connectie kan verstoord raken. Bedoeling is om uit je hoofd te komen en contact te maken met je lichaam. Hierdoor wordt de balans tussen lichaam en geest hersteld.

Acute klachten kunnen snel verdwijnen. Tijdens de massage treden heel wat lichaamsprocessen in werking waardoor het gewenste effect direct bereikt wordt. Je voelt je ontspannen en de pijnklachten zijn beduidend afgenomen. Bij terugkerende klachten is het echter aangeraden om een een behandelingstraject te volgen, waarbij massagetherapie met enige regelmaat aan bod komt. Daarnaast is massagetherapie een uitstekend preventiemiddel.

Massagetherapie is een behandelvorm voor zowel fysieke als psychische klachten, benaderd vanuit een holistische visie. Dit wil zeggen dat we niet enkel kijken naar de klacht maar ook proberen te achterhalen wat hiervan de oorzaak is. Bij het intakegesprek worden mogelijke oorzaken in kaart gebracht en komen therapeut en cliënt samen tot een behandelplan. Het luisteren naar de signalen van het lichaam staat hierbij centraal.

Jouw persoonlijke noden zijn het uitgangspunt van elke behandeling. Die bestaat steeds uit een massage én persoonlijk advies om het zelfgenezend proces van je lichaam te blijven activeren.

Met deze klachten/problematieken kan je hier terecht:

• Blokkades in het lichaam, gevoel dat er iets vastzit
  • Onrust in lichaam en geest
  • Hoofdpijn of migraine
  • Nek-, schouder- en rugpijn
  • Stijve spieren
  • Angsten (faalangst, sociale angst, …)
  • Examenstress, faalangst
  • Piekeren
  • Stressklachten, overspannenheid
  • Slaapproblemen
  • Oververmoeidheid
  • Burn-out
  • Autisme, ADHD, ADD
  • Traumatische gebeurtenissen
  • Chronische pijn

Relaxatiemassage: massage wordt wereldwijd toegepast om lichaam en geest tot rust te brengen. Focus ligt hier op het ontspannen gevoel en spierspanning in het lichaam te verminderen. Ideaal als me time momentje of om eventjes te ontsnappen aan de realiteit. Deze massage geeft een verlichting van psychische klachten en chronische pijn. Bij deze therapievorm gaan we niet overhaast te werk. We nemen de tijd om de behandeling af te stemmen en te landen.

Kindermassage: kinderen voelen zich soms onrustig of vertonen gedrag dat hierop kan wijzen. Massagetherapie is een toegankelijke manier om deze klachten te verhelpen. Zeer effectief gebleken bij ADHD, ADD en autismespectrumstoornis. Zowel kind als ouder worden betrokken in de behandeling. Indien gewenst kunnen ouders enkele massagetechnieken aanleren zodat ze dit eventueel zelf kunnen toepassen.

Cupping massage

Deep tissue massage: deze behandelvorm is erop gericht om blokkades en pijnlijke spieren te verlichten. Hiervoor wordt gebruikt gemaakt van een stevige massagetechniek, waarbij dieper op de spieren wordt ingewerkt. Bij deze massage wordt slechts dat deel van het lichaam gemasseerd waar de klachten zich bevinden. Meestal gaat het om nek, schouders en/of rug maar de pijn kan zich ook in een ander lichaamsdeel situeren.

Cupping massage: wanneer een deep tissue massage onvoldoende kan inwerken op de fysieke klachten, kunnen we een cupping massage doen. Hierbij worden cups vacuüm getrokken en op het lichaam geplaatst. De huid en het spierweefsel wordt in de cups gezogen, waardoor een betere bloeddoorstroming mogelijk is. Er komt meer zuurstof in de spier en afvalstoffen worden afgevoerd. Hierdoor komt de spier direct in een staat van ontspanning. Het wordt vaak door topsporters toegepast om geen stramme spieren te hebben na een training of wedstrijd. Zeer doeltreffende behandelvorm en volledig pijnloos.

Cupping massage

Doelgroep: De kindermassage kan vanaf 6 jaar, de andere behandelingen zijn voor jongeren en volwassenen.

Hiervoor kan je terecht bij: